Interpellasjon vedr. fremføring av rv23 til E18

Interpellasjon til kommunestyret 28.11.17

Interpellasjon fra Gunnar Nebell (AP) vedr. fremføring av Rv23 til E18:

Jeg viser til administrasjonens redegjørelse i seminar 23.10 presentert av Norsam om trafikale konsekvenser av ulike korridorer for fremføring av RV 23 til E-18. I tillegg vises til planprogram for kommunedelplan vedtatt i kommunestyret med knappest mulig flertall. Målet med planarbeidet er at: "Riksveg 23 skal være en nasjonal veg med god trafikksikkerhet. Vegen skal binde sammen E6 i Akershus og E18 i Buskerud og avlaste Oslo for gjennomgangstrafikk. Framkommelighet og miljøhensyn skal ivaretas på en god måte. " (Fra planprogrammet, Statens vegvesen (SVV)). Det fremgår av analyser av trafikkstrømmene at 80% av trafikken på rv.23 er gjennomgangstrafikk som ikke har sin start eller slutt i Lier (seminar 23.10). Vekten av nasjonale og regionale hensyn sett i sammenheng med den overveldende andelen av gjennomgangstrafikk mener vi stiller rv.23 i et nytt lys for Lier. Av planprogram utarbeidet av SVV går det klart frem at planlegging av vegen skal bygge på regjeringens mål for transportpolitikken: «Å tilby et effektivt, tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig transportsystem som dekker samfunnets behov for transport og fremmer regional utvikling.» Det går videre frem av planprogrammet og Melding. St. 26 Nasjonal transportplan: «Prosjektet har en negativ beregnet samfunnsøkonomisk nettonytte. Prosjektet er likevel viktig for å løse dagens problemer med framkommelighet og trafikksikkerhet. Regjeringen legger vekt på at hele rv. 23 får en sammenhengende god standard som gjør at den kan bidra til avlastning av trafikksystemet i Oslo.» I premissene for planarbeidet heter det: «Planleggingen foregår delvis i et utviklingsområde, og det er behov for samordning av andre planarbeid i området. Dette arbeidet bør koordineres av Lier kommune.» Etter å ha hørt og lest Norsam sin tolkning og redegjørelse for allerede utførte beregninger av trafikale konsekvenser for de ulike korridorer, synes det som det legges vekt på andre funksjoner og hensyn enn de som er målet for prosjektet, og at prosjektets nasjonale og regionale rolle blir for lite vektlagt. Vi er derfor både bekymret og redd for at Lier kommune vil kunne sitte igjen med miljøbelastningen av en 4-felts riksvei for nasjonal og regional gjennomgangstrafikk tvers gjennom ytre Lier, med kryss med E-18 ved tettbygd strøk på Jensvoll. Når det i tillegg i bakgrunnen spøker en mulig forlengelse av vegen gjennom Bragernesåsen videre mot Hokksund, er vi sikre på at både andre partier og store deler av befolkningen deler vår uro og bekymringer. Arbeiderpartiet har merket seg regjeringens aksept av vegsystemets negative samfunnsøkonomiske nytte og Norsams stadfesting av at alle konseptene/alternativene har negativ netto nytte, hvor Vikerkorridoren kommer dårligst ut. I tråd med disse konklusjoner mener Arbeiderpartiet at et samlet kommunestyre nå bør tenke i tråd med regjeringen, hvor vi konsentrerer oss om et effektivt, tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig transportsystem som dekker samfunnets behov og regional utvikling. Og som regjeringen sier; til tross for negativ nytte, er prosjektet likevel viktig for å løse dagens problemer med framkommelighet og trafikksikkerhet i området. Arbeiderpartiet ønsker med denne interpellasjon å spørre ordfører om hun og det flertall hun har bak seg: 

1. deler den bekymring Arbeiderpartiet gir uttrykk for? 

2. mener det er behov for at Lier kommune nå kontakter berørte kommuner og instanser for samordning av pågående planarbeid i området, og inntar en koordinerende rolle hvor folkevalgt nivå involveres? 

3. vil ta initiativ til at den kommuneplan som nå er under utarbeidelse blir det førende dokument for videre beslutninger om kommunedelplan for RV 23 og øvrige utbyggingsplaner som ligger innenfor RV 23 sitt influensområde? 

4. vurderer nå at noen av alternativene er svekket eller uaktuell som alternativ for fremføring til E-18? 

Ordførerens svar: Takk for din interpellasjon om en viktig sak for Lier kommune. 

1. Jeg er opptatt av at vi skal ha et helhetlig veisystem i ytre Lier som hensyntar nærmiljøet vårt på en god måte. Målet med Oslofjordforbindelsen (Rv. 23) er som du skriver, å binde sammen E6 i Akershus med E 18 i Buskerud. Rv. 23 er fortsatt ikke fullført, og det er viktig for Lier kommune at denne veien fullføres til E18 for å unngå ytterligere utvikling av stillestående trafikk på dagens strekning. Jeg er bekymret for at forsinkelser i plan- og anleggsarbeidet vil gjøre merbelastningen ved en slik kø- og korksituasjon uholdbar for både innbyggere og næringsliv, og vil derfor fortsatt jobbe for at strekningen fullføres i tråd med målet. Det er for tidlig å ta stilling til hvilken korridor som skal velges, og jeg vil ikke uttale meg om valg av korridor. 

2. Det er viktig med en samordning mellom flere kommuner og offentlige myndigheter for det pågående planarbeidet i det aktuelle området. Dette gjelder mer enn kommunedelplan for Rv. 23, eksempelvis arbeidet med detaljplanen for det nye sykehuset, kommunedelplan for infrastruktur og områderegulering i fjordbyen. I arbeidet med kommunedelplanen for Rv. 23 legges det opp til drøfting av utkast til planforslag med konsekvensutredning i regionalt planforum. I planforumet skal statlige, regionale og kommunale interesser klarlegges og søkes samordnet i forbindelse med arbeidet med regionale og kommunale planer. Statens vegvesen regionalt vil i forbindelse med drøftelsen av Rv. 23 ha foretatt en siling av de alternative veitraseene; de vil spille inn en eller flere anbefalte løsning(er), og hvilke de evt. vil varsle innsigelse til. Både Buskerud Fylkeskommune og Statens Vegvesen deltar sammen med Lier og Drammen kommune i arbeidet med å sikre samordning av det pågående planarbeidet for hovedvegsystemet i hele området. Dette inkluderer også trafikkavviklingen inn og ut av Drammen. Samordning av de ulike planarbeidene inngår og ivaretas i dette arbeidet. Statens Vegvesen vil også oppdatere kommuneplanutvalget med jevne mellomrom om det pågående arbeidet med Rv. 23, herunder motta tilbakemeldinger fra utvalget. Videre vil jeg nevne at det er tatt initiativ til et arbeid mellom både Røyken, Hurum og Lier kommune, i tillegg til fylkeskommunen, om det videre arbeidet med Rv. 23. Dette må sees i forlengelsen av et tilsvarende initiativ jeg tok før stortingets vedtak om ny Nasjonal Transportplan (NTP), der også ordførerne i Asker og Drammen ble invitert til å prioritere arbeidet med Rv. 23 og E 18 opp mot arbeidet i Stortinget. 

3. Jeg mener det er viktig å se alle planer i området i en sammenheng, men er samtidig opptatt av at arbeidet med kommunedelplanen for Rv. 23 ikke blir forsinket. Per i dag ser det ut til at kommuneplanen og kommunedelplanen for Rv.23 Linnes – E18 vil bli drøftet i planforum tilnærmet samtidig, eller samtidig, første kvartal 2018. Statens Vegvesen redegjorde for dette i kommuneplanutvalgets møte den 16. november. Rådmannen planlegger forøvrig en sak til kommuneplanutvalget, som grunnlag for å jobbe videre med hvordan forholdet mellom de ulike planprosessene bør håndteres. 

4. Konsekvensutredningene av alle temaene i planarbeidet bør legges til grunn før det gjøres en vurdering av hvilke korridorer som er egnet eller uegnet. Så langt har kommuneplanutvalget kun fått presentert et utdrag av konsekvensutredningen for trafikk