For hele Lier

Valgperioden 2023 - 2027

Ordførerkandidat Silje Kjellesvik Norheim

Silje Kjellesvik Norheim, ordførerkandidat

Alle som bor i Lier skal ha like muligheter til å leve gode liv, uavhengig av hvem du er, din bakgrunn, hvor du bor eller størrelsen på lommeboka. Like muligheter for alle kommer ikke av seg selv. Vi vil investere i fellesskapsløsningene.

Høyre har administrert Lier siden 1975. Lier Arbeiderparti går i 2023 til valg på å styre kommunen inn i fremtiden. Vi lever i tid med uro. Lier Arbeiderparti mener at for å møte disse utfordringene må vi satse på felleskapet. Sammen får vi mer frihet og trygghet. Lier skal være et sted hvor man kan være seg selv og realisere sine drømmer.

Vi vil vise solidaritet med verdens flyktninger og Lier skal være en trygg havn for mennesker på flukt. Vi vil gjøre grønne Lier grønnere. Klimaendringene er en av vår tids største utfordringer. Vi mener at Lier med sin store matproduksjon representerer en viktig del av løsningen for å nå klimamålene Det er nødvendig med en aktiv politikk for å få ned klimagassutslippene, og vi går til valg på det.

Vi ønsker å forplikte Lier til den nye naturavtalen fra Montreal og å sikre det biologiske mangfoldet i Lier.Alle barn i Lier skal ha en trygg og god oppvekst og barns beste skal legges til grunn.

Vi vil etablere søskenmoderasjon i SFO og mellom barnehage og SFO. Vi vil at lærernormen skal oppfylles. Vi vil innføre et gratis måltid i skolen og satse offensivt på Tranby skole. Vi vil jobbe for at det skal bli mulig for liunger å søke seg til videregående skoler i Asker.

Lier vokser og utvikler seg i høyt tempo. Vi vil satse på hele Lier og ikke overlate utviklingen til tilfeldighetene. Det er i dag vanskelig å etablere seg på boligmarkedet i Lier. Dette ønsker vi å gjøre noe med og vi vil gjenreise en aktiv kommunal boligpolitikk. Vi vil sikre at det er mulig å kjøpe boliger i Lier med en normal inntekt og vi vil prioritere en variert boligbygging som skaper nærmiljøer der man kan bo hele livet.

Lier Arbeiderparti vil at mennesket skal være i fokus i helsetjenestene i kommunen. Vi vil ta et oppgjør med privatiseringen og kommersialiseringen, og satse på helsepersonellet i Lier. Lier skal være en aldersvennlig kommune. Trygghet i hverdagen og muligheten til å delta i aktiviteter og være sosial er avgjørende for god livskvalitet for liunger i alle aldre.

Liunger skal ha en trygg og forutsigbar jobb å gå til. Vi vil jobbe for ryddige lønns- og arbeidsvilkår for alle arbeidstakere og for et trygt og anstendig arbeidsliv. Vi skal satse på lærlinger, og de skal tilbys jobb!Alle liunger skal være trygge på at noen stiller opp når de trenger hjelp. Sterke velferdsordninger setter folk i stand til å klare seg selv, og gir dem som trenger hjelp nødvendig omsorg.

Under kan du lese om områdene som er viktige og prioriterte for oss i kommende periode. God lesning og husk å bruke stemmeretten 11.september.

Godt valg!