Våre politikere

Kommunestyret 2023 - 2027

• Silje er gruppeleder for kommunestyregruppa, sitter i formannskapet, og er ordførerkandidat for andre gang. Hun er 46 år og bosatt ved Lierbyen, og har to tenåringer. Hun jobber til daglig i fagbevegelsen med utdanning og kompetanse, og har ellers lang fartstid i partiorganisasjonen som både partileder og nestleder. Silje er lei av urettferdighet mot alle de som trenger kommunen og fellesskapets løsninger aller mest. Hun er opptatt av et fagpolitisk samarbeid, trygt arbeidsliv og ei lønn å leve av, og slutt på ufrivillig deltid. Silje er også opptatt av hvordan vi kan skape flere arbeidsplasser i kommunen og gode rammevilkår til bedriftene som er i kommunen. Helse, velferd og oppvekst er også blant Siljes hjertesaker.

• Svein Marfi

Svein Marfi har bodd på Vitbank hele livet. Han er 63 år, gift og har ett barn. Er utdannet Bachelor of Management fra BI og har lang og allsidig ledererfaring fra Telenor og Arbeids- og Velferdsdirektoratet, samt styreleder og styremedlem i ulike selskaper og organisasjoner. For tiden er han daglig leder ved Lier ASVO AS. Svein er opptatt av helheten i kommunens mange tjenester og oppgaver, samt at kommunen skal være en effektiv organisasjon. Lier kommune er til for innbyggerne. En viktig sak fremover er utviklingen av Fjordbyen. Svein ønsker at kommunen skal bruke sin rolle aktivt som planmyndighet og eier for å sikre en utvikling som gjør det mulig for alle å bosette seg i Fjordbyen.

• Per Arne Bredesen

• Studerer og er snart ferdig utdannet sosionom. Vokst opp på Gullaug. Stiller til valg for Lier Arbeiderparti fordi jeg vil at Lier skal være et sted der alle barn kan delta på fritidsaktiviteter samme hva foreldres deres tjener. At vi tar vare på naturen her, og at Lier skal være et sted også for unge som meg å komme hjemme igjen til. Vi må gjøre det mulig for enda flere unge å kjøpe bolig i Lier.

• Helge Jagland

Helge er 69 år, og bor på Tranby. Helge er statistikk- og analysesjef i Kopinor. Han brenner for frivillighet, idrett og skole.

• Veterinær fra Lier. Gift og småbarnsmor til to. Brenner for en fremtid der vi satser på mennesker, dyr og naturen. Heier på fellesskapet og heier Lier.

• Bård Strand

Bård er 56 år, Og bor på Lierskogen. Bård beskrives som miljøengasjert, hudfargeblind feminist med allergi mot urett mot grupper og enkeltmennesker. Han er opptatt av en åpen og brukervennlig kommune med høy kvalitet på tjenestene og en rask ferdigstillelse av tunnel Dagslett-Viker.

• Walaa Abuelmagd

Walaa er farmasøyt og doktorgradsstipendiat, født i 1982 og bor på Tranby. Norsk arbeidsliv forandres raskt, og de fleste av oss vil endre både jobber og yrker flere ganger. Men bedrifter trenger trygghet for at staten er med på laget, og arbeidsfolk må vite at de får oppdatert kompetansen sin når de trenger det. Det er fare for at digitalisering og automatisering skaper større ulikhet, og det er avgjørende for både vekst og produktivitet at vi greier å sikre høy sysselsetting gi den enkelte bedre muligheter til kompetansepåfyll og livslang læring.

Styret 2023-2024

• Per Arne Bredesen er 54 år og stiller til valg for Lier Arbeiderparti som 2.kandidat til det kommende kommunevalget nå 9. september. Per Arnes hjertesaker i lokalpolitikken er frivilligheten, idretten og kultur. Mangfoldet innen idrett og kultur og selvfølgelig en sterk frivillighet er og bør være en bærebjelke for et godt lokalsamfunn. Han vil blant annet ikke være med på at det skal kuttes i vårt kulturbudsjett, det skal styrkes! I inneværende kommunestyreperiode var et av Lier Arbeiderparti sine mål at vi skulle følge opp formannskapets vedtak om og få på plass mobildekning på Eiksetra og Finnemarka området. Sikkerhet for folket, ikke minst barn og unge som ferdes i dette turområdet, sommer som vinter er viktig for oss. Vi i Lier arbeiderparti er derfor stolte over at dette nå er realisert! Per Arne gleder seg derfor til en ny periode i ombudsrollen for Lier Arbeiderparti og sist men ikke minst, innbyggerne i den flotte kommunen vår!

• Eirin Folde

Eirin bir på Nøste med samboer og 1 barn. Hun har vært rektor på flere store 1-10skoler. Eirin leder DI2X - Digitaliseringsinstituttet i Norge. Hun er derfor opptatt av at kommunen tilbyr tidsriktige og moderne tjenester, men samtitig møter i innbyggeren med varme hender og hjerter "utpå" skjorta.

• Brith Jorun Ek

Brith Jorun (bruker bare Brith til daglig) bor i Sylling og jobber som sekretær ved NAV Bærum. Jeg har jobbet på samme sted siden 1988 og er fagorganisert og styremedlem i NTL NAV. Selv om vi har et bra arbeidsliv her i Norge, så finner vi dessverre mye grums hvis vi begynner å grave litt. Mitt hjertebarn er universell utforming. Med diagnosen HSP (hereditær spastisk paraparese) har jeg utfordringer med å bevege meg rundt. Jeg har også god kjennskap til hva det vil si å være døv, ha utviklingshemming m.m. da jeg har dette i nær familie. På fritiden liker jeg å høre på musikk eller lese. Som samfunnsengasjert Liung er jeg glad i å delta og gjøre en innsats i det politiske liv.

• Stortingsrepresentant for- og leder av Buskerud Arbeiderparti. På Stortinget er jeg medlem av Utenriks- og forsvarskomiteen.

• Jeg er en idretts entusiast og opptatt av integrering og inkludering. Brenner for å bekjempe fattigdom og mulighet til å bidra med grønn vekst i lokalt næringsmiljø. Skape for å dele!

• Tine Welstad